Consortium lanceert Zenid – synthetische kerosine direct uit lucht geproduceerd

De luchtvaartindustrie is verantwoordelijk voor 3% van de wereldwijde door de mens veroorzaakte CO2-uitstoot en heeft de uitdagende doelstelling om deze uitstoot in het komende decennium aanzienlijk te verminderen. In tegenstelling tot het wegvervoer kan de luchtvaart nog niet overschakelen op elektrische of waterstofaandrijving en is daarom afhankelijk van duurzame vliegtuigbrandstoffen (sustainable aviation fuels, ofwel SAF). SAF puur gemaakt van lucht via directe luchtafvangtechnologie en hernieuwbare elektriciteit biedt een CO2-neutrale oplossing die geschikt is om te voldoen aan de hoge vraag van de industrie naar hernieuwbare brandstoffen in de toekomst.

Zenid gepresenteerd tijdens SAF Conferentie
De online conferentie over Synthetic SAF van 8 februari, georganiseerd door minister Cora van Nieuwenhuizen, vormt een nieuwe mijlpaal in de ontwikkeling van Zenid: een consortium, bestaande uit Rotterdam The Hague Airport (onderdeel van Royal Schiphol Group), RHIA, wereldleider voor SAF SkyNRG en Zwitserse pioniers op het gebied van CO2 luchtafvangtechnologie Climeworks. Dit consortium gaat onderzoeken doen of de bouw van een demonstratiefabriek om circulaire kerosine uit lucht te produceren, op korte termijn te realiseren is.

Unieke technologie
De demonstratiefabriek zal dagelijks 1.000 liter duurzame kerosine produceren en zal geheel draaien op groene elektriciteit. De productie werkt als volgt. COwordt uit buitenlucht gefilterd door middel van direct air capture (DAC, Climeworks techniek). Een buitengewoon efficiënte co-electrolyse unit vormt CO2 en water om tot synthetisch gas. Dit synthetische gas wordt met een modulaire Fischer Tropsch reactor omgevormd tot synthetische ruwe olie, en vervolgens geraffineerd tot synthetische kerosine. Tijdens de vlucht wordt deze kerosine door vliegtuigen verbrand en de CO2 weer uitgestoten. Eenzelfde hoeveelheid CO2 wordt weer gefilterd en geraffineerd tot kerosine. Het begin van circulaire luchtvaart.

Duurzame brandstoffen luchtvaart

Op weg naar CO2-neutrale luchtvaart
De partners van Zenid hebben een overeenkomst ondertekend met het energiebedrijf Uniper. Uniper zal het consortium ondersteuning bieden in expertise en exploitatie van Zenid. Voor de beschikbaarheid van volledig circulaire SAF vanuit de lucht is de stap van vandaag in de oprichting van Zenid BV heel belangrijk. Het doel van Zenid is om op lange termijn een CO2-neutrale luchtvaartindustrie mogelijk te maken.

Geschiedenis van het project
In 2019 heeft Royal Schiphol Group, op initiatief van RHIA en RTHA, een studie gefinancierd om de haalbaarheid te onderzoeken van een demonstratie-installatie die SAF kan produceren uit lucht, water en groene elektriciteit. Het Europese consortium dat het onderzoek uitvoerde, werd geleid door de Duitse dienstverlener EDL en bestond verder uit Climeworks, Sunfire, Ineratec, SkyNRG en Urban Crossovers.

RHIA is de ‘runway’ voor innovatie, een plek waar bedrijven, ondernemers en studenten zich inzetten voor de transitie naar een schonere, stillere en duurzame toekomst van de luchtvaart.