Nieuwe betekenis geven aan de regionale luchthaven

Vandaag is vanuit Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA) door Jan Rotmans, Allard Castelein, Ron Kooren en Miranda Janse de politiek opgeroepen om met innovatie nieuwe betekenis te geven aan de regionale luchthaven RTHA. Dat is de boodschap van het manifest dat zij hebben aangeboden. RHIA wil binnen één generatie duurzaam vliegen mogelijk maken. De formatie is in volle gang en volgens Rotmans, Castelein, Kooren en Janse valt er “juist nu iets te beslissen”.

De luchtvaart ligt onder een vergrootglas. Gaan we minder vliegen en vaker met de trein? Zetten we in op de hyperloop? De oplossing voor duurzaam vliegen is er niet vandaag. Ook niet morgen of overmorgen. Wel is het volgens de aanbieders van het manifest mogelijk de transitie naar een duurzame luchtvaart te versnellen en dit binnen één generatie onomkeerbaar te maken. In het manifest zijn vijf oproepen opgenomen om de regionale luchthaven spil te maken van een innovatiecluster.

Lees het manifest