Project MARTHA: het inzetten van automatische shuttles voor de ‘ first and last mile’ verbinding

In het Sustainable Aviation café van 3 november gingen we in gesprek met Robert Boshouwers van REBEL Group over het project MARTHA.

Hoe kunnen we middels een slimme verbinding de ‘first and  last mile’ tussen de aankomst- en vertrekhal van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en Metrostation Meijersplein verbeteren​?

Met deze vraag ontstond het idee om automatische shuttles in te zetten tussen het metrostation en de luchthaven om zo in een real time omgeving automatisch vervoer te testen. Project MARTHA was geboren. Het vinden en verbinden van de juiste partijen, de Nederlandse wet- en regelgeving en de technologische wendbaarheid maken dit project uitdagend.

Het kunnen inzetten van automatische rijdende voertuigen als aanvullend vervoer tussen de metrohalte Meijersplein en RTHA. Slimme, duurzame ​voertuigen die fungeren op de openbare weg en in gemengd verkeer. De voertuigen houden rekening met verschillende (voorrang)scenario’s en zijn veilig geïmplementeerd.​ Voertuigen die eveneens bijdragen aan een zorgeloze reizigerservaring met of zonder bagage.​ Met MARTHA hoopt men de groei van het aantal OV-reizigers dan wel de klanttevredenheid van de huidige OV-gebruikers te stimuleren. Het inzetten van shuttles op zichzelf is niet nieuw. De aanvliegroute, aanpak en potentiële schaalbaarheid maken dit project zeer interessant.

Wat is er nodig?

REBEL begeleidt (mede namens RET, gemeente Rotterdam, RHTA, RHIA, Haagse Shuttle bv en de MRDH) de aanbesteding voor het vinden van de geschikte partijen die kunnen bijdragen aan de levering en implementatie, beheer en onderhoud van een systeem van Automatisch Rijdende voertuigen (Vervoerssysteem) met;

Twee Automatisch Rijdende, elektrische voertuigen, die ontworpen en toegestaan zijn om op de Nederlandse openbare weg te rijden, inclusief beheer en onderhoud. Elk voertuig moet minimaal 15 personen (exclusief ‘Steward’) en inclusief bagage kunnen vervoeren

Bijbehorende operationele functionaliteiten, die losstaan van het voertuig, zoals laadfaciliteiten aan het voertuig, ‘Control Room’, opleiding, reserveonderdelen, software(updates) en sensoren, inclusief beheer en onderhoud van deze operationele functionaliteiten tot en met einde garantieperiode.

De doorontwikkeling is voorzien op drie specifieke ontwikkelpaden:

  • Automatisch rijden als basis (zo groot mogelijk deel van de route automatisch rijden)
  • Verhogen van de (gemiddelde) snelheid van het voertuig zodat het voertuig op kan gaan in het reguliere verkeer
  • Integratie in commerciële dienstverlening van RET

Het proces

  • De aanbesteding loopt (2022)​
  • Verwachte gunning (maart 2023) ​

Voor meer informatie: Theo Konijnendijk en Robert Boshouwers

RHIA is de ‘runway’ voor innovatie, een plek waar bedrijven, ondernemers en studenten zich inzetten voor de transitie naar een schonere, stillere en duurzame toekomst van de luchtvaart.