Studententeams pakken vraagstukken RHIA-community op

Dit semester voeren twee studententeams van de Hogeschool Rotterdam een onderzoek uit in samenwerking met RHIA en haar partners. De teams bijten zich vast in vraagstukken van de RHIA-community. De frisse blik die de studenten op de vraagstukken werpen én de tijd die zij hierin investeren, brengt de community een stap verder in de realisatie van het Aviation District.

De teams zetten zich in voor verschillende onderwerpen, gebaseerd op hun interesse en de vragen van RHIA-partners. Een team houdt zich bezig met de brandveiligheidsrisico’s van elektrificatie van grondgebonden voertuigen op Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Het tweede team onderzoekt de businesscase van Urban Air Mobility op RTHA voor de retailsector.

RTHA Campus
Het inzetten van studententeams op belangrijke vraagstukken is onderdeel van het project RTHA Campus. Dit project heeft als doel huidige studenten klaar te stomen voor de toekomstige (luchtvaart-gerelateerde) arbeidsmarkt. Door studenten mee te laten denken over huidige vraagstukken neemt de kloof tussen het onderwijs en het werkveld af. Ook leren zij hun opgedane kennis toe te passen in de praktijk.

Studenten
De studenten zijn ook enthousiast. Kirsten Ras doet samen met haar team onderzoek naar de brandveiligheid van elektrische grondgebonden voertuigen. Ze geeft aan blij te zijn om als studente de kans te krijgen zich in een werkomgeving verder te ontwikkelen. “Voordat we met deze opdracht begonnen, wist ik nog heel weinig van elektrificatie. Nu we ons er meer in verdiept hebben, besef ik hoe belangrijk dit is in de energietransitie.” Ook spreekt het haar aan dat het onderzoek daadwerkelijk bijdraagt aan verduurzaming van de luchthaven: “Het is leuk om te zien dat de brandweer in ons geval ook daadwerkelijk geholpen is met hetgeen dat wij onderzoeken. Ook al is dit maar een klein stapje in het hele proces, het is goed te merken dat we hiermee bijdragen aan de duurzame transitie van de luchthaven.”

Voortgang
De teams zijn druk bezig met het uitwerken van de vraagstukken. Zij hebben tot eind januari 2021 de tijd om hun opdrachten af te ronden. Wij zijn erg benieuwd naar de resultaten en hebben er het volste vertrouwen in dat de studententeams met waardevolle inzichten komen.